czwartek, 5 marca 2015

Budowa wędzarni - krok po kroku

Posiadanie wędzarni to marzenie niejednego posiadacza ogrodu . To również możliwość „wyprodukowania” własnych wędlin i wędzonych ryb. To niejednokrotnie sentymentalny powrót do smaków dzieciństwa. Rozpoczynając projekt „wędzarnia” zrobiłem sobie kilka założeń :
Ø  ma to być estetyczne i oprócz podstawowej funkcji ma stanowić element małej architektury ogrodowej
Ø  podstawowym materiałem będzie cegła klinkierowa + drewno
Ø  podstawowa funkcja to wędzarnia, dodatkowa - grill
Ø  ma być trwała, żadnej lub minimum konserwacji
Ø  nie kłopotliwa w obsłudze
Ø  pojemność 25-30 kg wyrobów
Powstająca wędzarnia została w całości zaprojektowana i wykonana samodzielnie i teraz krok po kroku przedstawię wam cały proce jej powstawania.

Najpierw projekt na papierze:


Ø  wymiary komory paleniskowej 330 (szer.) x 330 (wys.) x 470 (dług.) mm
Ø  średnica wew. przewodu dymowego i komina 200 mm
Ø  długość przewodu dymowego około 1600 mm
Ø  regulacja procesu dymienia poprzez przymykanie lub uchylanie drzwiczek paleniska oraz obrotowy szyber w kanale dymnym (sprawdzone! - działa)

ETAP I - Przygotowanie płyty fundamentowej

Wymiary płyty to: 2650 x 790 x 150 mm , po dokonaniu pomiarów i umiejscowieniu wędzarni w terenie, wykonałem wykop – ok. 20 cm głębokości. Został on wypełniony żwirem i tłuczniem do wysokości ok. 5 cm. Po zrobieniu szalunku z desek ,wypoziomowaniu go i dokładnym sprawdzeniu wszystkich wymiarów ( szczególnie przekątne muszą być równe ) wykonałem zbrojenie.




Taką konstrukcję umieściłem na warstwie ubitego tłucznia, unieruchomiłem przy pomocy wbitych w ziemię metalowych rurek i klinów oraz wypoziomowałem używając poziomicy. Uwaga: dla prawidłowości przyszłych prac bardzo ważne jest na tym etapie ustawienie poziomu i kątów prostych(te ostatnie najlepiej sprawdzić mierząc przekątne prostokąta - muszą być równe). Do wylania użyłem gotowej, kupowanej w 25 kg workach mieszanki. Mieszając z wodą w podanych proporcjach używałem kastę murarską. W trakcie zalewania szalunku należy cały czas pamiętać o zagęszczaniu betonu poprzez "sztychowanie" łopatą i ostukiwanie desek. W chwili, gdy do górnej krawędzi szalunku pozostało 3-4 cm ułożyłem wcześniej przygotowaną kratownicę zbrojenia.
Uwaga: ze względu na przyszłe obciążenia istotne jest, aby zbrojenie znalazło się w górnej warstwie betonu. Po zalaniu do końca (cały czas pamiętamy o zagęszczaniu), z lekkim nadmiarem, całość ściągamy i wygładzamy drewnianą łatą. Pozostawiamy do związania .Do wykonania zbrojenia użyłem żebrowanych prętów zbrojeniowych o średnicy 10 mm. Ilość prętów: 7 długich, 10 krótkich. Pręty zostały związane miękkim drutem stalowym.


Po 2-3 dniach można zdjąć szalunek a po około tygodniu, 10 dniach przystąpić do dalszych prac.
Ponieważ założyłem sobie, że materiałem , z którego będzie zbudowana wędzarnia – oprócz drewnianego domku wędzarniczego , to cegła klinkierowa oraz wiedząc jaki będzie miała kształt i wiedząc ile „warstw” będzie wymurowane mogłem dokładnie zamówić potrzebną ilość materiału.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz